SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS (27)
2019. november 16. szombat 09:00

TRÉNINGTŐL TANÓRÁIG, HÉTKÖZNAPTÓL AZ ÜNNEPIG

(alkalmazott… dráma, színház, zene, mozgás, vers, báb… és a pedagógus…)

Huszonhetedik alkalommal kerül megrendezésre a Magyar Drámapedagógiai Társaság módszertani hétvégéje a Marczibányi Téri Művelődési Központtal együttműködésben. Rangos szakmai programmal várjuk az egyesületi tagokat és mindazokat, akik még nem tagjai a Magyar Drámapedagógiai Társaságnak, de érdeklődnek a gyermekszínjátszás, a drámapedagógia és a színházi nevelés iránt. A rendezvény vendégei tréningeken, bemutató órákon, saját élményű foglalkozásokon és színházi (nevelési) előadásokon vehetnek részt.

TÁMOGATÓ: NKA Közművelődés Kollégium, EMMI

NOVEMBER 16.

9.00-10.30: AZ ISKOLAI ÜNNEPSÉG SZÍNHÁZI LEHETŐSÉGEI ÉS KÖTELESSÉGEI
(prezentáció és beszélgetés)
Ákli Krisztián drámatanár (Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakgimnázium)
Mire való az ünnepi műsor/megemlékezés? Szerintem szakítani kell vagy kellene (ennek ellenkezőjéről is meggyőzhető vagyok) a 60 éve bevésődött konvenciókkal, a történelmi tények közlésével, és olyan formában, színházi igényességű munkával közölni valamit általános emberi érvényű dolgokról, mint a haza, a szabadság, az elszakadás vagy a diktatúra, mely mindenki számára érthető, mégsem didaktikus. Lehetséges-e ez egyáltalán? 

9.00-10.30 MINDENKI MÁSKÉPP EGYFORMA
(saját élményű foglalkozás)
A foglalkozást vezeti: Tóth Adrienn Anita és Berkes Orsolya gyógypedagógus
A foglalkozás során bemutatunk egy csokornyit azokból a játékokból, saját élményű gyakorlatokból, amiket attitűdformáló programjainkon használunk annak érdekében, hogy elősegítsük az osztályokban az elfogadó légkör kialakulását, a nyitott gondolkodást. Arra törekszünk, hogy az atipikus gyermekek helyzete, nehézségei átélhetővé váljon, ezáltal egy másik szemszögből, a sztereotípiákból kilépve tekinthessünk rájuk. 

9.00-10.30 JÁTSZD, HOGY ÉRTSD! – MESEFELDOLGOZÁS DRAMATIKUS ELEMEKKEL
(bemutató foglalkozás 2. osztályosokkal)
A foglalkozást tartja: Báthory Mária
A foglalkozás azt mutatja be, hogy a  klasszikus tanórai szövegértést fejlesztő gyakorlatok,  feladatsorok mellett milyen dramatikus pedagógiai eljárások alkalmazhatók egy mese feldolgozásában. A foglalkozáson olyan könnyen elsajátítható drámapedagógiai gyakorlatokat mutatunk be, amelyek a gyerekeket hozzásegítik a mese befogadásához és annak átéléséhez.

10.45-12.15 „HALÁLRA SZÁNTAN JÁTSZOTTAM!”
(saját élményű foglalkozás)
A foglalkozást tartja: Mészáros Beáta
Chopin híres dallamai ihlette közös gondolkodás arról, hogy elég- e hinni magunkban ahhoz, hogy elérjük álmainkat, vagy mi segíti, gátolja azt? Életvezetési tanácsok a legjobbtól! Vagy mégsem? Beszélgessünk, játszunk a “boldogulás” útjáról, avagy keringőzzünk át az életen! Ez lehet kérdés is, ki hogyan?

10.45-12.15 SZÍNPADI MOZGÁS MINT KIFEJEZŐESZKÖZ
(saját élményű tréning)
A tréninget tartja: Nagy Norbert színész, Forte Társulat
Hogyan segíti a színpadi jelenlétet a test használata? Rövid bemelegítés után ritmussal, nonverbális eszközökkel vizsgáljuk a szuggesztivitást.
Kényelmes ruha viselése ajánlott! 

10.45-12.15 DRAMATIKUS INTERAKTÍV MESE-JÁTÉK
(bemutató foglalkozás óvodásokkal és műhelybeszélgetés)
A foglalkozást tartják: Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea
Hogyan elevenedik meg Az Aranytulipán című magyar népmese a mesét nem is ismerő gyermekek és a mesemondó közös játéka során? Hogyan kerülnek szerepbe, játékhelyzetbe a résztvevők?  Hogyan tehetjük élményjátékká a mese-játékot?
Ezekre a kérdésekre ad választ ez az új óvodai mesélési technikát, illetve drámapedagógiai játékformát bemutató foglalkozás és az ezt követő beszélgetés a módszer úttörőivel. 

12.15-12.45 Ebédszünet

12.15-13.15 A MAGYAR DRÁMAPEDAGÓGIAI TÁRSASÁG KÖZGYŰLÉSE

12.45-13.15 ALKALMAZOTT KÖLTÉSZET
Előadó: Horváth Kristóf („Színész Bob”), színész, slammer, drámatanár
Ebben a félórában leginkább olyan verseket szeretnék megmutatni Nektek, amik nem l’art pour l’art megközelítésből születtek, nem annyira művészetként gondolnak magukra, mint inkább szerszámként. Kell ennél több, hogy kedvet csináljak a meghallgatásukhoz? 

13.15-14.45 KOLLÉGIUMI „ANTIGONÉ”
(saját élményű drámaóra)
Az órát vezeti: Kovács Zoltán, a Kontraszt Műhely drámapedagógiai egyesület tagja
A Kontraszt Műhely drámatanáraival kidolgozott drámaóra megkísérli egy analóg helyzeten keresztül érzékenyíteni a 15 éves diákokat a klasszikus tragédia központi konfliktusaira, a döntési helyzetek tétjét áthangolni egy kortárs, de távolított közeg megjelenítésével. A történetet Szophoklész Antigonéja ihlette ugyan, de az események mai környezetben, egy londoni kollégiumban játszódnak. A foglalkozás fókuszában álló kérdések: meddig terjed a fiatalok személyes autonómiája, mivel jár a szabad döntés felvállalása, milyen felelősség terheli a döntéshozót, ha egy diákról van szó, és milyen, ha a nevelőtestület tagjáról?

13.15-14.45 …KABALA
(bemutató óra)
Az órát tartja: Eck Attila osztályfőnök és drámatanár
A saját osztállyal bemutatott gyakorlatközpontú óra fókuszában a közösségi identitás erősítése áll. Az egymásra épülő játékok során azt vizsgáljuk, hogy az egyéni értékek hogyan építhetik a csoport egészét. Az érdeklődők – lényegében – a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium 9.b osztályának kihelyezett, speciális osztályfőnöki óráját láthatják. 

13.15-14.45 DRÁMA ÉS SZÍNJÁTSZÁS
Nat-fejlemények; Országos Gyermekszínjátszó Rendezői Fórum
a.) A Nemzeti alaptanterv legújabb kiadásán sokan régtől dolgoznak. Volt már egy közzétett tervezet több mint egy éve. Elfogadott változat – e sorok írásakor – még nincs. Hírek, persze, jöttek, mentek, de ezekkel sokra nem mentünk. Újabban hallgatásba burkolózott (vagy takarózott) mindenki, aki beszélhetne.
Egy kis alkalmi drámás munkaközösség egy éve elérte, hogy ne száműzzék a tárgyat helyből a Nat-ból. Ha nyilvánosságra hozzák a módszertani hétvége időpontjáig a Nat-ot és a kerettantervet, akkor beszéljük róla! Ha nem hozzák nyilvánosságra, akkor ez a programpontunk „feleződik” (lásd a radioaktív atommagok bomlási idejét).
b) 2019. június 4-én a XXVIII. Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Fesztivál első napján GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ KÖRKÉP (helyzetjelentés, helyzeteink jelentése) címmel tartottunk szakmai konferenciát Szegeden. Az ott elkezdett munka folytatódott 2019. szeptember 28-án a Marczibányi téren, ahol a jelenlévők három fontos kérdéskörben fogalmaztak meg ajánlásokat. A gyermekszínjátszó rendezők munkáját segítő mentor rendszerről, a kistérségi kapcsolatok megerősítéséről, valamint a zsűri és a csoportvezetők közötti finomhangolásról esett szó. Mindhárom téma előkerült már a szegedi találkozón is. Rövid beszámoló arról, hogy hol tartunk…

15.00-16.30 ZENE ÉS VERS MATEMATIKÁJA
(rendhagyó irodalomóra)
Az órát tartja: Horváth Kristóf („Színész Bob”), színész, slammer, drámatanár
Ebben a másfél órában betekintést nyerhetsz a boszorkánykonyha titkaiba: megtudhatod, mi a közös a nyóckeres cigány rapperben és Homéroszban, hogyan lesz a nyelvtörőből techno disco, miért, hogy a vers bármilyen okos is, mégis inkább az érzelmeinkre hat. Hadd segítsek a vers és a zene matematikájának közös nevezőiA t felismerni; játszani nem csak a költőknek szabad. Olyan gyakorlatokat mutatok, amikkel bárhol, bárkik képesek lesznek önmagukat költői élményben részesíteni, l’art pour ‘art. Ne feledjétek: az „Áfás számlaigényét kérjük előre jelezze” éppolyan hibátlan hexameter, mint az „Étcsokoládé sárgabarack és kekszdarabokkal”!

15.00-18.15 RÉV SZÍNHÁZI ÉS NEVELÉSI TÁRSULAT: MASSZA
(Kalapos Éva azonos című ifjúsági regénye alapján, komplex színházi és nevelési előadás – az előadás után beszélgetés Kalapos Évával)
A bullying (megfélemlítés), valamint a cyberbullying (kibermegfélemlítés) sajnos hazánkban is egyre elterjedtebb, hiszen az online arctalanság, anonim lét olyan bátorságot ad a fiataloknak, ami ennek a fajta zaklatásnak táptalajt nyújthat. A kibermegfélemlítést a The National Crime Prevention Council az alábbi módon fogalmazza meg: „Olyan esetek, amelyek az internetet, mobiltelefonokat, illetve internetes eszközöket használnak arra, hogy rövid szöveges üzeneteken, illetve internetes posztokon keresztül, vagy képek segítségével, más ember megsértésére, illetve zaklatására irányulnak.”
Színész-drámatanárok: Bálint Betty, Balla Richie, Árvai Péter, Nagy Zsolt Zsozsa, Lakatos Dorina, Szántó Dániel, a forgatókönyvet írta: Romankovics Edit, rendező: Tóth Miklós
A 9-10. évfolyam számára készült komplex színházi és nevelési előadáson most felnőttek vehetnek részt. 

15.00-16.30 A PATIKÁRIUS MAGYARORSZÁGI KALANDJAI
(műhelymunka)
Foglalkozásvezető: Kaposi László rendező-drámatanár
Hangzatos cím, de kb. olyan, mint egy választási ígéret: sajnos nem teljesíthető. A patikárius hazai karrierjének vizsgálatához akkora felmérésre lenne szükség, amit elvégezni nem áll módunkban. Ugyanis Jonothan Neelands drámaórája nagyon sok magyar pedagógust vonzott 1994-es megjelenésétől, és vonz ma is annyira, hogy majdnem mindenki ki is próbálja a csoportjával, osztályával. Vagy az eredetit, vagy a többé-kevésbé adaptált változatát. Amit tehetünk: keresünk néhány változatot erre a közismert tervezetre, és ezek elemzésén keresztül az adaptáció szabályszerűségeivel és gyakorlatával foglalkozunk.
A foglalkozáson való részvételhez előfeltétel: kéretik olvasni és ismerni az alapművet! Aki regisztrál erre a foglalkozásra, annak (oktatási céllal) e-mailhez csatolva küldjük a szöveget. 

16.45-18.15 KÉSZÜLJÜNK AZ ÜNNEPRE!
(műhelymunka)
A foglalkozást vezeti: Dolmány Mária drámatanár
Nem csupán a műsorokon múlik egy ünnep sikere. Legalább akkora jelentősége van a befogadói oldal felkészítésének is. A dráma lehetőségeit hívjuk segítségül annak érdekében, hogy a gyerekek készek legyenek a megemlékezés befogadására, hogy az ünnep valóban megélhető közösségi szertartássá válhasson, legyen szó nemzeti ünnepről vagy egyházi ünnepről, vagy bármely naptári ünnepünkről. 

16.45-18.15 TÖRTÉNELEM ÉS SZEMÉLYESSÉG
(Saját élményű drámaóra)
Az órát vezeti: Meleg Gábor drámatanár
Hogyan lehet személyessé tenni az ötvenes évek egyes eseményeit? Milyen kapcsolódási pontokat és döntési helyzeteket találhatunk? Mindez hogyan adaptálható más témákra és tantárgyakra? Erre kerestünk válaszokat a Kontraszt Műhely tagjaival, amikor elkészítettük az 1956-os eseményekhez kapcsolódó drámafoglalkozásunkat. A korszakot egy család történetén keresztül vizsgálom majd a résztvevőkkel.

16.45-18.15 „ÖRKÉNYESKEDÜNK”
(szövegfeldolgozó műhelymunka Örkény István Egyperces novelláinak felhasználásával)
A foglalkozást tartja: Körömi Gábor
Egypercesekkel foglalkoztunk tavasszal a drámacsoportomban. Hogyan kezdtünk bele? Hogyan folytattuk a munkát? Végül mire jutottunk? Ezt az utat szeretném bemutatni és részben végigjárni a résztvevőkkel a rendelkezésünkre álló időben Örkény-szövegek, mondatok és a saját életünk felhasználásával.

Vissza
Információ

A rendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött. A regisztráció a részvételi díj befizetésével válik érvényessé.

REGISZTRÁCIÓ

További információ: MDPT HONLAPJA